Dolgozatok
2017/2018
Ismerjük meg hazánkat!
1. Jelöld, nevezd meg a vaktérpen a megyénket és a szomszédos megyéket! Mi a megyénk megyeszékhelye
2.Miket tudsz leolvasni a megyetérképről?
3.Milyen település típusokat ismersz? Jellemezd azokat!
4.Miért érdemes letelepedni tanyán, falun,városban? Sorold fel számodra vonző feltételeket!/4-4-4 érv/
5.Sorolj fel magyar feltalálókat és híres sportolókat! Miben voltak kiválók?
6.Nevezz meg atelepülésedről szármázó híres embereket! Írd le milyenterületen alkottak maradandót!
7.Mikor, milyen céllal és programmal alakult meg a Világörökségi Bizottság?
8.Mikor csatlakozott Mo.? Soroj fel Mo. területén található világörökségi értékeket!
A mező rovarai,madarai,emlőse
1.Mi borítja a lepkék szárnyát? Mi a adja a lepkék szárnyának változatos színét és mintazátát?
2.Milyen összefüggés van a lepkék szájszerve és táplákük között?
3. Miért hasznos illetve káros a leke? Indokold!
4. Keress hasonlánságot a szöcske és sáska között! /szárny, állatok csoportja, láb,szájszerv, testszín/ Milyen különbség van a két állat között?/táplálék, csáp/
5.Jellemezd a mezei pacsirtát!
6. Miről ismered fel a szarkát? /3 tulajdonság/Mivel táplálkozik?
7. Milyen összefüggés van az ürge fogazata és tápláléka között? Melyik tanult állatnak ilyen a fogazata?
Mező világa
1. Milyen területek összefoglaló neve a mező? Mi a másik neve a rétnek?
2.Jellemezd a környezeti tényezőit!
3. Mi a a mező jellegzetes növénye?Jellemezd ! Inddokold miért ilyenek az egyes részek!
4. Hogyan tudod megkülönböztetni a kamillát a réti margitvirágtól? Írj négy különbséget!
5.Miről kapta nevét az árvalányhaj? Írj négy jellemzőt!
6. Jellemezd a csalánt? Milyen gyógyhatását ismered?
7.Miért gyomnövény a palagfű? /mag- virágpor: bővebben kifejteni/ Milyen gyógyhatását ismered?
1. Sorold fel a víz tulajdonságait!
2.Rajzold le a víz körforgását! írj a rajzba öt kulcsszót!
3. Mi a jelentősége a víznek?
4.Miként szennyeződhet a víz?
5.Mi lesz a következménye?
6. Sorold fel a levegő tulajdonságát!
7.Mi a %-os összetevői a levegőnek?
8.Mi a jelentősége a levegőnek?
9.Hogyan szennyezdhet a levegő?
Mi lesz a következménye?
10.Mi módon csökkenthetjük a légszennyezést?
Élet a talajban
1.Mi a talaj?
2. Hogyan kelekezett a talaj
3. Melyek az élettelen alkotó elemei?
4. Mi a közös a tajaban élő gombák és baktériumok táplálkozásában?
5. Milyen állatok élhetnek a talajban?
6.Milyen kísérlettel bizonyítottuk, hogy a talajban nedvesség, levegő és humusz van?
7.Mi a szerepe, jelentősége a talajnak?
8. Mi okozhatja talaj pusztulást?
9. Mit tehetünk a talaj megóvásában?
10. Soroj fel környezettbarát kertészkedést!
11. Miként lehet megvédeni a domboldal talaját a pusztulástól?
Felszíni formák
1. Mi a domborzat?
2. Mi az viszonyításipont ,ahonnaon a felszíni formék mérése történik?
3. Milyen felszíni formákat ismersz? Milyen színnel jelöljük és milyen magassági szám tartozik hozzájuk?
4. Írd be a vaktérképbe a nagytájakat! Színezd ki a felszíni formájukat!
5. Sorolj fel felszín alatti vizeket!
6. Hogyan nevezzük a mesterséges folyó-és állóvizet?
7. Hogyan állapítható meg a folyó jobb és bal partja?
8. Sorold fel a 3 nagy folyónkat és 4 tavunkat!
9. Jellemezd az Alföldet! /táblázat/
10. Jellemezd a Kisalföldet!/táblázat/
Tájékozódás
1. Hol található a Föld? Minek a részei??
2. Milyen mozgást végez a Föld?
3. Sorold fel a Naprendszer bolygóit! Ügyelj a sorrendre!
4.Mi a földgömb? Melyek a részei?
5. Sorold fel a kontinenseket és az óceánokat!
6.Hol a helye hazánknak?
7.Mi a térkép?
8. Milyen adatok segítik a térkép olvasást?
9. Mi a mértékszám?
10. Milyen térképfajtákat ismersz?
Kis dolgozat: 2017-12-19
Helyem a világban
1. Sorod fel az emberi élet szakaszait! Melyik életkori szakasz jellemző Rád? Jellemezd/2-3/
2.Mit kell tenned, hogy egészséges életed legyen!
3.Melyek az egészségünket károsító szokások? Milyen következménnyel járhat?
4.Milyen illemszabályt veszünk figyelembe köszönéskor?
5.Soroj fel három esetet, amikor illik átadni az ülőhelyedet!
6.Mi adja az otthgon igaz hangulatát?
7.Mit teszel otthon feleslegessé vált tárgyakkal?
8.Milyen környezetbarát tisztítószereket ismersz?
9.Hogyan csökkentheted vásárláskor a hulladékot?
Gombák és a madarak ,rovarok az erdőben
Kis dolgozat: 2017-10-3
1. Melyek a gombák környezeti igényei? Sorod fel a gomba részeit!
2. Rajzold le a gomba fejlődési szakaszait!
3. Mivel szaporodik a gomba? Milyen megporzású?
4. Miért nem tartozik a gomba az állatok vagy a növények csoportjába?
5. Mi a jelentőségük a gombáknak?
6. Jellemezd a fekete harkályt!/ test forma, csőr, nyelv, láb/
Link:https://kapanyel.reblog.hu/erdekessegek-madarainkrol-a-harkalyok-az-erdo-doktorai
1.Milyen rerdőtípusokat ismersz hazánkban?
2. Jellemezd a tölgyes, fenyő és bükkös erdőt! /fény viszony, lombkorona, aljnövényzet, fa sűrűség/
3.Írd le az erdő szintjeit! nyári-téli szint Írj a szintekhez két-két állato!
4.Sorold fel a fának a fásszárú részeit!
5. Melyek a lombkorona részei? Hány évesek ezek?
6. Mi a megporzás? Milyen megporzást ismersz? Jellemezd! Mondj egy-egy növény pédát!
7.Mi az évgyűrű?
8. Jellemezd a vadszedret és mogyorót!
9.Írd le a hóvirág életútját az egyes évszakokban!
2016/2017
Kis dolgozat 2017.május 17.
1. Sorold fel hazánk nemzeti jelképeit!
2. Írd le legnagyobb folyóinkat és legnagyobb tavunkat!
3. Írd le a hazánkat határoló, szomszédos országokat!
4. Sorolj fel Pesten található nevezetességeket!
5. Sorolj fel Budán található nevezetességeket!
6. Milyen városokat ismersz a Dunakanyarban?
7. Melyik megyében van lakóhelyünk? Mi a megyeszékhelye? Mely megyék határolják?
8. Mivel foglalkoznak az emberek az egyes felszíni formákon? (síkság, dombság, hegység)
Kis dolgozat 2017-04-07
1.Rajzolj virágot! Nevezd meg a részeit és írd mellé mi a feladatuk!
2.Mi a megporzás?
3.Rajzoj almát ! Nevezd meg a termés részeit! Hogyan terjedhet a termés? Írj négyfélét!
4.Rajzolj virágos növényt! Nevezd meg a részeit! Mi a feladatuk az egyes részeknek?
Kis dolgozat 2017-03-08
1. Melyik fásszárú növényt ismered fel a képek alapján? /vadgesztenye,juhar, platán, hárs, bodza, törökmogyoró/
2.Mihez viszonyítjuk a világtájákat!
3. Írd le rajz alapján a fő-és a mellék világtájakat!
4.Milyen természetes és mesterséges fényforrásokat ismersz?
5.Hogyan terjed a fény?
6.Mi az árnyék?
7. Mi az iránytű? Hogyan használjuk?
8.Milyen anyagokat vonz a mágnes? Írj példát!
9.Hogy hívjuk a mágneds két végét?
10. Razolj két mágnest vonzásként és taszításként!
11.Hogyan kisebbíthetünk?
12. Mi a térkép?
Környezetismeret
1.Mi az oldódás? Mondj példát szilád, folyékony és légnemű anyag oldódására!
2.Mi az időjárás! Sorold fel az időjárás és azt változtató elemeit!
3.Melyik az az időjárás elem, amelyik döntően a többit befolyásolja? Mi a szerepe?
4.Mi befolyásolja a hőmérsékletet?
5. Hogyan keletkezik a szél? Milyen tuladonségait ismered?
6.Milyen fajtáit ismered a csapádéknak? Írj példát 2-2!
7.Mi történik a lehullott csapakékkal?
2017-01-26
Környezetismeret
1.Milyen tulajdonságai lehetnek az anyagoknak?
2.Sorolj fel néháy mérhető tulajdonságot!
3.Nevezd meg az anyagok halmazállapotjait!
4.Milyen tulajdonságait ismered a szilárd halmazállapotnak?
5. Melyik a legismertebb gáz? Mik az összetevői?
6. Mi a fagyás ,mint halmazállapot- változásnak?
7. Mi az olvadás?
2017-01-08
Környezetismeret
1. Melyik fásszárú növényt ismered fel a képek alapján? /vadgesztenye,juhar, platán, hárs, bodza, törökmogyoró/
2. Rajzolj bokrot, cserjét, fát és írj egy-egy példát !
3. Készíts egy tálázatot! Jellemezd a vadgesztenye és a fenyő lombronáját, termését, virágát, levelét!
4. Mi jelent az örökzöld és lombhullató szö ?
5. Jellemezd a fásszárú és lágyszárú növényt!
6. Miért fontosak a fák ,a csejék, a bokrok?
7. Sorold fel a mézelő méh család tagjait! Mi a feladatuk?
2016-11-12
Nyelvtan dolgozat
A kijelentő modattal kijelentünk, megállapítunk. közlünk. Mondatvégi írásjele a pont.
A kérdő mondattal kérdezünk, érdeklődünk, tudakozódunk. Mondatvégi írásjele a kérdőjel.
Az óhajtó mondattal vágyainkat , óhajunkat, kívánsángunkat fejezzük ki. Mondatvégi írásjele a felkiáltójel.
A felkiáltó mondattal örömünket, fájdalmunkat,bánatunkat, bosszúságunkat, ijedtségünket fejezzük ki. Mondatvégi írásjele a felkiáltójel.
A felszólyító mondattal utasítunk, parancsolunk, tiltunk ,felszólítunk. Mondatvégi írásjele a felkiáltójel.
2016-10-07
1. Mi okozhat balesetet?
2. Hogyan kezeled a horzsolásos sebet?
3. Mit tudsz az otthoni betegápolásról?
4. Hogyan terjed a kórokozó?
5. Mit teszel , hogy egy beteg gyorsabban felépüljön?
6. Hogyan őritheted meg az egészségédet? /5 példa/
7. Milyen szempontoknak kell megfelelnie az öltözékünknek? (kényelmes mozgás bőr légzés, kellemes viselet/
8. Mi módon tiszthatod ruháidat?
9. Tisztaság fél egészség. De, mi a másik fele?
10. Sorold fel a mentő, a rendőrség és a tűzoltóság hívós
2016-10-07
1. Milyen életjelenségeket ismersz?
2. Sorold fel az életfeltételeket!
3. Mi a szerepe a csontoknak?
4. Mi a szerepe az izmoknak?
5. Miért eszünk?
6. Rajzold le a táplálékpiramist!
7. Mit jelent a helyes táplálkozás?
8. Hogyan és Miért együnk
2016-09-16
_________________________________________________________________________________________________________________
Április 12.környezetismeret
1. Jellemezd a madarakat!
2. Jellemezd a halakat!
3. Mondj hazai halfajtákat!
4. Rajzolj egy rovart! Írd a rajzra a jellemző jegyeit!
201-24-26 Cseh Lajosné
Vadon élő állatok és az Emlősök c anyagrész
Mondj mesterséges élőhelyet , ahol vadállatok élnek! / 3 db. példa/
Miért lehetnek a vadállatok veszélyeztettek? /4 db./
Mondj veszélyeztettet vadállatot! / 3 db./
Hogyan segíthetsz önkéntesként a vadállatokon ? / 4 db./
Sorold fel az emlősök tulajdonságait ! összeset!
2016-04-09 Cseh Lajosné
Március 22. környezetismeret
Sorold fel az életfeltételeket!
Mondj 2-2 természetes és mesterséges élőhelyet!
Mi az életközösség?
Mondj pédát ház körüli vadon élő állatra!
Milyen haszonállatokat ismersz és miért tartjuk?
Mondj pédákat felelős állattartásra/5 péda/!
2016-03-20 Cseh Lajosné
Február 16. Környezetismeret
Rajzod le a táplálékpiramist!
Írd be a megfelelő helyre a táplálékot!
Mire szolgál a gyógynövény?
Mire használjuk a fűszerrnönényeket?
Mondj olyan gyógynövényt, amelynek a virágát használjuk gyógyításra!
Mondj olyan...... ,amelynek a levelét , gyökerét, termését használjuk..!
Mi készülhet a gyógynövényekből?
2016-02-11 Cseh Lajosné
Február 2. környezetismeret
Várható kérdések: Miért fontos , hogy együnk?
Mely tápanyagok tartoznak az I. csoportban?
Miért kell fogyasztani fehérjét? Mit okoz a hiánya?
Miért van szükségünk szénhidrátra?
Mire szolgálnak a zsiradékok?
Válassz 3 vitamint! Milyen táplálékban található meg? Mondj 3-3 példát!
Hogyan jutunk a vitaminokhoz?
Miért szükségesek az ásványi anyagok?
Sorolj fel ásványi anyagokat!
Ki kapott Nobel-díjat a kutatásáért? Melyik vitamint sikerült"előállítania"?
Január 19. környezetismeret
Várható kérdések: Hol lehet vásárolni élelmiszert?
Hova tehetjük a megvásárolt élelmiszereket?
Mit jelent a szavatossági idő?
Milyen információk találhatók egy élelmiszer csomagolásán?
Mi történik a maradékkal? /nyers vagy főtt/
Miért szükséges a megfelelő táplálkozás?
Hogyan csoportosítjuk eredetük alapján az élelmiszerket?
Milyen tanácsot tudsz adni barátodnak helyes táplálkozással kapcsolatban?
December 1. környezetismeret
Várható kérdések: Mi az oldódás?
Mi kell az oldódáshoz?
Melyik a leggyakoribb oldószer?
Milyen szilárd anyagot oldhatunk vízben? Milyen oldat lesz belőle?
Milyen folyékony anyagot oldhatunk vízben? Milyen oldat lesz belőle?
Milyen gáznemű anyagot oldhatunk vízben? Milyen oldat lesz belőle?
Sorolj fel légnemű anyagot!
Milyen tulajdonságai vannak a légnemű anyagoknak?
Sorold fel a levegő összetevőit!
Milyen tulajdonságait ismered az oxigénnek?
Nov 17. Környezetismeret
Várható kérdések:
Miben különbözik az élettelen anyagok az élőtől?
Milyen azonos tulajdonságai vannak az élettelen dolgoknak?
Mi alapján csoportosíthatjuk az élettelen anyagokat?
Nevezd meg az élettelen anyagok halmazállapotait!
Mely tulajdonságok jellemzők a szilárd anyagokra?
Mondj példát kristályra!
Október 20. Környezetismeret
írásbeli feleltés a tanult anyagrészből
Várható kérdések: Sorold fel az érzékszerveinket!
Melyik érzékszervünk milyen érzékelésre való?
Jellemezzen egy tárgyat érzékelés útján!
Sorolj fel természetes és mesterséges anyagot!/füzet/
Milyen anyagokkal dolgoztak régen a mesterek? /tímár, kádár, szűcs,fazekas,asztalos,kovács,kosárfonó,bognár/
Milyen veszélyes hulladékot ismersz?
Melyik hulladék nem bomlik le a természetben?
Hogyan lehet hasznosítani a hulladékot?
Milyen feltételek szükségesek az égéshez?
Sorolj fel égéstermékeket!